Hoofdcontent

Proeftuin Slavernijverleden Voortgezet Onderwijs

Hoe geeft de jongere deze pijnlijke geschiedenis vorm?

Proeftuin Slavernijverleden Voortgezet Onderwijs 
Hoe geeft de jongere deze pijnlijke geschiedenis vorm?

Leren over Slavernijverleden
In het kader van het herdenkingsjaar van het slavernijverleden is er een proeftuin gestart vanuit Kunstkade, waar !mpulse Leeuwarden aan deelnam. In Stadsschouwburg De Harmonie in Leeuwarden volgden tweedejaarsleerlingen van !mpulse Leeuwarden verschillende creatieve workshops. Daarnaast ging wethouder Nathalie Kramers van Gemeente Leeuwarden met een aantal leerlingen in gesprek over dit thema. 

Dit op maat gemaakte programma voor Mens en Maatschappij, is samengesteld door Kunstkade, Tresoar, Historisch Centrum Leeuwarden, Stadsschouwburg De Harmonie en geschiedenisdocent Hannah van der Plaat van !mpulse. Voorafgaand is input opgehaald bij vierde- en vijfdejaarsleerlingen. Aan hen werd in de voorbereiding de vraag gesteld: ‘Wat wil je leren over het slavernijverleden?’, ‘Waar in de hedendaagse cultuur en omgeving zou je het slavernijverleden kunnen vinden?’ en tot slot de vraag ‘Hoe zou je het slavernijverleden kunnen verwerken?’
Proeftuinen
Gretha Straatsma (consulent VO) blikt terug op het belang van deze vorm van cultuureducatie met de ervaring van al vijf jaar Proeftuinen. “Tijdens de dagen op locatie met workshops wordt de leerling zichtbaar bewust van het ervaren, met of zonder woorden. Door te zien, te proeven aan of te beleven gaan veel jongeren open staan voor maatschappelijk relevante thema’s als o.a. vrijheid, poëzie en erfgoed. Het is zo belangrijk leerlingen te vertellen over de impact van gebeurtenissen, hedendaags of uit onze historie; dat mag in het curriculum niet ontbreken.” De Proeftuin is voor het VO een waardevol instrument en het wordt breed gedragen. Kunstkade trekt op in wisselende werkgroepen om zo binnen de onderwijskaders de doelgroep gericht onder te dompelen in het thema.

Meer informatie over proeftuinen vind je hier.

Foto: Lucas Kemper